16-03-2023

Over de belangen van de monopolies aan beide kanten in de inter-imperialistische oorlog in Oekraïne. De monopolies “kiezen” geen kant. Er is winst te rapen aan beide kanten.

Over de oorlog in Oekraïne en het Chinese 'vredesvoorstel'
Hun "vrede" is "gebouwd" op de ruïnes en in de vlammen van de imperialistische oorlog


"Zij die in de hoogte zijn zeggen:
Oorlog en vrede
Het zijn twee totaal verschillende dingen.
Maar hun vrede en hun oorlog
Ze zijn als de wind en de storm.
Oorlog wordt geboren uit hun vrede
als de zoon van de moeder.
Ze heeft haar eigen
vreselijke kenmerken."
(B. Brecht)

"Vredeprocessen" en aanverwante initiatieven, in wezen bezettingen met tussenkomst van machtige imperialistische machten, manifesteren zich sinds de allereerste dagen van de lente in vele delen van onze planeet.
Dus:
In Servië wordt een Frans-Duits "vredesplan" gepromoot, waarin de Servische regering wordt opgeroepen om indirecte erkenning van het NAVO-protectoraat van Kosovo te aanvaarden, in ruil voor het "faciliteren" van de integratie van Servië en Kosovo in de "golven" van de Eurozone. -Atlanticisme.
Een vijfdaagse "veiligheidsconferentie" van de VS, Israël, Egypte, Jordanië en de Palestijnse Autoriteit werd gehouden in Aqaba, Jordanië, met als doel "de-escalatie en het voorkomen van verder geweld" tussen de dader (zie Israël) en de slachtoffer (zie Palestijns volk).
In India bespraken eerst de ministers van Financiën en vervolgens de ministers van Buitenlandse Zaken van de G20-groep, d.w.z. de 20 machtigste kapitalistische staten, kwesties van mondiale veiligheid, maar zonder er een te vinden.
Bovendien heeft China zijn eigen "12-puntenplan" naar voren gebracht om de oorlog in Oekraïne op te lossen, dat in de tekst zelf niet bij zijn naam wordt genoemd, maar als de "Oekraïense crisis".
Om de dichter Brecht te parafraseren, moeten we zeggen dat in alle bovenstaande "vredesplannen", "vrede" lijkt op imperialistische oorlog en dezelfde weerzinwekkende kenmerken heeft, b.v. in alle bovenstaande plannen zijn de "hoeksteen" nog steeds de winsten van de monopolies, dat wil zeggen degenen die hebben geleid tot imperialistische interventies en oorlogen.
Hieronder behandelen we uitsluitend het Chinese "vredesplan"1 , dat betrekking heeft op de imperialistische oorlog in Oekraïne.

Een vreemde oorlog...
De waarheid is dat de Russische invasie van Oekraïne, in februari 2022, slechts de formele oorlogsverklaring was die al jaren aan de gang is tussen de strijdkrachten van de VS - de NAVO - de EU, die Oekraïne als hun "omslagpunt" gebruiken. en van het andere kapitalistische Rusland, dat wordt gebruikt als China's "airbag" in het grote conflict van laatstgenoemde met de VS, voor het primaatschap in het imperialistische systeem.
Natuurlijk hebben we het over een "vreemde" oorlog. Waar tegelijkertijd duizenden mensen worden afgeslacht in de veldslagen, handhaven de kapitalisten van beide kanten van de oorlog en hun regeringen nog steeds, zij het beperkt in vergelijking met vóór februari 2022, een stabiele samenwerking, ook op commercieel vlak.
Rusland verkoopt bijvoorbeeld nog steeds uranium aan de VS en Frankrijk voor hun nucleaire installaties. In feite dekt het 20% van de behoeften van de 92 kernreactoren van de VS2, terwijl Frankrijk in 2022 153 ton Russisch uranium ontving, waarmee 15% van zijn behoeften werd gedekt3. Nog een voorbeeld: op 2 maart werd vanuit NASA's Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Florida, een ruimtevaartuig met een bemanning van vier, twee Amerikanen, een Russische kosmonaut en een astronaut uit de Verenigde Arabische Emiraten, gelanceerd naar het internationale ruimtestation ISS. Terwijl op dezelfde dag het Russische "Gazprom" aankondigde dat het 42,4 miljoen kubieke meter aardgas naar de EU had gestuurd via de pijpleidingen van het door oorlog verscheurde Oekraïne, tot grote vreugde van zijn kapitalistische aandeelhouders. Terwijl de Amerikaanse "Chevron" nog steeds vanuit de Russische haven Novorossiysk aan de Zwarte Zee de olie laadt die het in Kazachstan wint en daar aankomt door een pijpleiding van 1.500 km door het grondgebied van Kazachstan en Rusland te laten lopen.
Bovendien worden Russische grondstoffen en andere goederen nog steeds via "derden" naar het zogenaamde "collectieve Westen" gesluisd, wat de terminologie is die Rusland gebruikt om landen te beschrijven die handelsembargo's tegen Rusland invoeren, zelfs Japan of Australië, die geografisch gezien behoren niet tot het Westen.
En aan de andere kant worden producten gemaakt in het "collectieve Westen" verkocht aan Rusland via het zogenaamde "Globale Zuiden", aangezien nu landen worden gekarakteriseerd die niet voldoen aan het anti-Russische embargo, waaronder China, India, Turkije en andere landen, die natuurlijk niet op het zuidelijk halfrond van de aarde liggen.
Ook worden nieuwe commerciële "corridors" geopend, zoals de "Noord - Zuid"-corridor, b.v. van Rusland naar de havens van Iran, via de Kaspische Zee.
Vreemd inderdaad, deze "nieuwe geografie", zoals deze imperialistische oorlog, die duizenden levens eist, voornamelijk jonge mensen uit Oekraïne en Rusland, en tegelijkertijd de winsten blijft verhogen van de weinigen, die aan beide kanten van de oorlog rijk worden...



...en de soortgelijke "vredesakkoorden" van Minsk
Het recente Chinese "vredesplan" is niet het eerste dat zich bezighoudt met deze specifieke oorlog. Daaraan gingen de zogenaamde akkoorden van Minsk vooraf.
Voor deze overeenkomsten geldt absoluut wat Brecht opnieuw schreef:
" Als zij in de hoogte over vrede spreken
de gewone mensen weten het
hoe komt de oorlog
Wanneer degenen met een hoge vloek oorlog voeren
de bevelen voor de dienstplicht zijn getekend."

Het is kenmerkend dat de KKE vanaf het eerste moment de zogenaamde "diplomatieke dubbelzinnigheid" van de specifieke Minsk-overeenkomsten opmerkte, die aangaven dat we alleen een "staakt-het-vuren"-overeenkomst hadden voordat een nieuw bloedvergieten begon.
Vandaag is bekend, uit de bekentenissen van Zelensky of Merkel, dat de EuroNAVO-zijde niet van plan was om een ​​van hen uit te voeren. Uit een verklaring van V. Surkov, voormalig adviseur van de Russische president en een van de opstellers van de overeenkomst van Minsk 2, blijkt ook dat de Russische zijde niet geloofde in de uitvoering van deze overeenkomsten toen ze deze voorbereidden en ondertekenden4.
Maar waarom werden ze opgesteld en ondertekend, waardoor ze valse hoop zaaiden voor miljoenen mensen, in de eerste plaats voor degenen in het oorlogsgebied?
Bedenk dat de overeenkomsten van Minsk 1 en 2 respectievelijk in 2014 en 2015 zijn ondertekend onder auspiciën van de OVSE. Hun onduidelijkheid over hoe de beruchte autonomie van de Donbas-regio's zou worden geïmplementeerd en hoe tegelijkertijd de territoriale integriteit van Oekraïne zou worden behouden, was zo groot dat vanaf het begin de vraag rees: waarom tekenden ze? Waarom hebben beide partijen ons 8 jaar lang "geschopt", terwijl het bloedbad doorging?
Het antwoord is omdat ze geschikt waren voor alle delen van de bourgeoisie en een tijdelijk compromis vormden voor het bestaande machtsevenwicht!


Ze kwamen de Oekraïense bourgeoisie goed uit, die intussen de grondwet veranderde, er de oriëntatie op toetreding tot de EU en de NAVO aan toevoegde, nieuwe anticommunistische en over het algemeen antidemocratische maatregelen nam ten koste van degenen die haar geopolitieke keuzes in twijfel trokken, herbewapende het leger met Amerikaanse en over het algemeen westerse wapens, die hij hergroepeerde en integreerde daar ook de fascistische gewapende groepen, zoals de Azov Orde. Dus hij wilde tijd.
Ze waren handig voor de Russische bourgeoisie en het overeenkomstige deel van de kapitalisten, die de overhand hadden in de zogenaamde "volksdemocratieën" van Donbas, omdat ze de linies van de gewapende zelfverdedigingsgroepen van Donbas vrijmaakten van elk element dat niet door hen gecontroleerd. Gedurende deze tijd, als bij toverslag ..., werden die commandanten van gewapende groepen van de zelfverdediging van Donbas die zichzelf communisten en linksen verklaarden, uitgeroeid (vermoord). De Russische bourgeoisie nam een ​​heleboel maatregelen om de situatie in Donbas onder controle te krijgen, door het burgerlijke bestuurlijke apparaat van de zogenaamde "Volksdemocratieën" te financieren en te reorganiseren, door de uitrusting van hun strijdkrachten over te nemen en daar zelfs extreemrechtse, nationalistische gewapende paramilitaire organisaties, naar het voorbeeld van de Oekraïense bourgeoisie.
Toen de verschillende partijen van het conflict oordeelden dat de doelstellingen die ze hadden gesteld waren bereikt en de machtsverhoudingen nu gunstig voor hen waren, werden de akkoorden van Minsk formeel gekatalyseerd.
Dit is eigenlijk hoe het zit met de akkoorden van Minsk.


Het nieuwe Chinese voorstel...
Het vredesvoorstel van China bestaat uit 12 punten, die meer lijken op een formulering van "regels" die tot vrede zullen leiden, zoals hun initiatiefnemers beweren.
Samengevat is het als volgt:

Punt I: Respect voor de nationale soevereiniteit van alle landen. Het universeel erkende internationale recht, met inbegrip van de doelstellingen en beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties, moet strikt worden nageleefd. De nationale soevereiniteit, onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle staten moeten effectief worden gewaarborgd (...)
Punt II: De mentaliteit van de Koude Oorlog opgeven. De veiligheid van het ene land mag niet worden nagestreefd ten koste van andere. De veiligheid van een regio moet niet worden bereikt door militaire overeenkomsten (blokken) te versterken of uit te breiden. Redelijke zorgen en legitieme belangen met betrekking tot de veiligheid van alle landen moeten serieus worden genomen en dienovereenkomstig worden behandeld (...)
Punt III: Beëindiging van de vijandelijkheden (...)
Punt IV: hervatting van de vredesbesprekingen (...)
Punt V: Het oplossen van de humanitaire crisis (...)
Punt VI: Bescherming van burgers en krijgsgevangenen (...)
Punt VII: Handhaving van de veiligheid van kerncentrales (...)
Punt VIII: Kernwapens mogen niet worden gebruikt en kernoorlogen mogen niet plaatsvinden (...)
Punt IX: Vergemakkelijking van graanexport (...)
Punt X: Eenzijdige sancties opheffen (...)
Punt XI: Instandhouding van stabiele industriële en toeleveringsketens (...)
Punt XII: Werken aan wederopbouw na het conflict. De internationale gemeenschap moet stappen ondernemen ter ondersteuning van de wederopbouw, met het einde van de gevechten, in de conflictgebieden. China is bereid hulp te bieden en daarbij een constructieve rol te spelen.

...en haar nieuwe "diplomatieke dubbelzinnigheid".
De eerste indruk die de nietsvermoedende lezer van dit voorstel kan krijgen, is dat het inderdaad een goed en coherent voorstel is om eindelijk tot een vreedzame oplossing te komen. Er was geen tekort aan CP's uit andere landen die naar buiten kwamen om haar te begroeten, zoals de Eurocommunistische CP Spanje, die lofzangen voor vrede zingt terwijl ze deel uitmaakt van een regering van een NAVO-lidstaat, die actief betrokken is bij de oorlog, en een grote hoeveelheid wapens aan de reactionaire regering Zelensky. Wat een hypocrisie!
Maar bij een tweede lezing zal elke lezer van deze zin begrijpen dat we te maken hebben met weer een andere "diplomatieke dubbelzinnigheid".
Zo spreekt het Chinese voorstel in het algemeen van "het respecteren van de nationale soevereiniteit van alle landen", van "onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle staten". Het is kenmerkend dat de Oekraïense president, V. Zelensky, in deze afwijzingen van het Chinese voorstel zijn positieve punten vond, aangezien China het hier heeft over de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne, die werden gekatalyseerd door de Russische militaire invasie van 2022.
Rusland heeft echter geen bezwaar tegen deze zinnen in het Chinese voorstel, aangezien het van mening is dat zowel de Krim, die in 2014 bij Russisch grondgebied werd ingelijfd, als de nieuwe gebieden die in 2022 bij de Russische Federatie zijn geannexeerd, deel uitmaken van de soevereiniteit en van de territoriale integriteit van Rusland. De Krim, Donetsk, Lugansk, Kherson, Zaporozhye worden beschouwd als Russische regio's5.
We kunnen dus allemaal begrijpen dat het Chinese voorstel, dat over het algemeen verwijst naar de "territoriale integriteit" van alle staten, veel "diplomatieke dubbelzinnigheid" bevat en duidelijk een dubbele lezing heeft, terwijl China zelf oproept om ze niet meer te gebruiken in internationale betrekkingen van "met twee maten meten".
Bovendien stond alles wat erin staat over de "veiligheid van een land", die "niet mag worden nagestreefd ten koste van anderen", al in de documenten van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), waarbij, afgezien van de EU-landen, ook Rusland en de VS bij de leden horen. En toch konden al deze verkondigde principes en zoveel andere mooie vreedzame verklaringen, waaronder alle burgerlijke staten hun handtekening hadden gezet, oorlog niet voorkomen. Waarom zal de erkenning van dezelfde en aloude principes hem nu tegenhouden?
Om te begrijpen wat er precies gebeurt met dit specifieke Chinese voorstel, moeten we naar het algemene beeld kijken, dat twee belangrijke nuances heeft:
a) Het verder aanscherpen en versterken en upgraden van de wapensystemen die beide partijen in het oorlogsconflict gebruiken.
b) De zogenaamde wederopbouw van Oekraïne, inclusief de "nieuwe gebieden", zoals Rusland de gebieden kenmerkt die het op zijn grondgebied heeft ingelijfd.

De militaire kant van China's betrokkenheid bij de oorlog
Volgens Xian Lanxin, een Chinese professor in wereldgeschiedenis en politiek, “ had het Chinese leger de capaciteiten van het Russische leger overschat. Eigenlijk zouden ze hun Russische collega's beter moeten kennen dan wie dan ook - we hebben veel gezamenlijke oefeningen, interacties en dialogen op verschillende niveaus uitgevoerd. We zijn gewend te geloven dat Rusland, ondanks de economische problemen van Rusland, op militair gebied de tweede macht ter wereld blijft. Maar eerlijk gezegd verwachtte China veel meer van de Russische militaire capaciteiten. En dit is een les die zeer serieus wordt genomen”6 .
De specifieke moeilijkheden van het Russische leger worden duidelijk bestudeerd door de NAVO-zijde, vooral met het oog op de militaire doelstellingen die door beide partijen zijn gesteld. Als de Oekraïense kant, voorzien van nieuwe wapens van de NAVO, de "bevrijding" van alle Oekraïense gebieden, inclusief de Krim, als militair doel stelt, stelt de Russische kant de "bevrijding" van alle administratieve grenzen van de gebieden als haar belangrijkste militaire doel en die het heeft opgenomen in zijn grondgebied. Ook kan niet worden genegeerd dat Odessa de enige grote stad is, gelegen in het centrum van een strook van minder dan 150 kilometer lang, die Rusland zou kunnen proberen te veroveren om de volledige afsnijding van Oekraïne en de Zwarte Zee te voltooien,
Nieuwe wapens worden op de slagvelden gegooid. Hun effectiviteit is niet alleen een kwalificatie voor hun nieuwe verkopen op de grote wapenmarkt, waar de VS, Rusland, Frankrijk, China en Duitsland een duidelijke voorsprong hebben, maar zal in de laatste fase ook de territoriale "winst" van elke partij bepalen van het imperialistische conflict.
De afgelopen dagen is het gerucht uit de VS dat China voorbereidingen treft om nieuwe wapens naar Rusland te sturen sterker geworden.
In feite hebben de VS sancties opgelegd aan het Chinese bedrijf "Spacety", dat het beschuldigt van het verstrekken van luchtfoto's aan het Russische privéleger "Wagner", dat naar voren is gekomen als het "speerpunt" van Russische militaire operaties op het grondgebied van Oekraïne. Het hoofd van "Wagner", die deze beschuldigingen probeerde af te weren, beweerde dat het Russische privéleger gedurende 1,5 jaar over ongeveer 20 satellieten beschikte. Het kan dus elk punt op aarde zien en heeft geen luchtfoto's van Chinese satellieten nodig7. Tegelijkertijd werd Wagners "tegenstelling" met het Russische Ministerie van Defensie met betrekking tot de levering van munitie bekend, wat, naast verschillende intriges binnen de Russische leiding, het belang bevestigt van een verdere ononderbroken levering van Russische operaties met munitie en nieuwe wapens. , waaraan China inderdaad kan bijdragen.
Daarom is de indiening van het "vredes"-voorstel door China bedoeld om voor dit land de status van "formele neutraliteit" in het conflict te behouden. Tegelijkertijd krijgt China bij afwijzing van het Chinese voorstel, wat de VS al heeft gedaan, een extra voorwendsel om door te gaan met de verkoop van munitie en wapens aan Rusland. Niemand kan onderschatten dat China momenteel de op drie na grootste wapenhandelaar ter wereld is en Rusland gemakkelijk kan voorzien van zowel munitie als moderne wapens.


De "
etensbak" van de wederopbouw wordt gelegd, in het "oorlogsvuur"
Het Chinese voorstel komt op een moment dat de hoofdlijnen van het front grotendeels stabiel blijven, en terwijl de oorlog niet is gestopt en er aan beide kanten bloed wordt vergoten, is tegelijkertijd de "trog" van de wederopbouw van de vernietigde infrastructuur gelegd. en steden.
Kenmerkend was dat Werner Heuer, president van de Europese Investeringsbank (EIB), zei dat deze specifieke bank alleen al in 2022 "projecten financierde ter waarde van 2,2 miljard euro in Oekraïne, voornamelijk op het gebied van transportinfrastructuur, energie, watervoorziening, elektriciteitstransmissie, scholen, ziekenhuizen, met de huidige blootstelling in het land van 7,3 miljard euro", erop wijzend dat de rekening voor de "wederopbouw" van Oekraïne enorm zal zijn en "garanties" vereist zijn, terwijl wordt opgeroepen tot "steun van de EU en mobilisatie van de privé-sector nog voor het einde van de oorlog"8.
Evenzo zijn er in de door Russische zijde bezette gebieden, die helemaal niet te verwaarlozen zijn, aangezien er 11 miljoen mensen wonen (2,2 in Lugansk, 4 in Donetsk, 1,5 in Zaporizhia, 1 in Kherson, 2,5 op de Krim), honderden van industriële eenheden, met een enorme rijkdom aan mineralen en vruchtbare gronden. Bij de wederopbouw van deze gebieden (behalve de Krim, die sinds 2014 bij Rusland is ingelijfd), en terwijl de gevechten voortduren, werken al 50 - 60.000 bouwvakkers de klok rond in 3 ploegen.
Op basis van de gegevens van het nieuwe onderdirectoraat van het Ministerie van Infrastructuur van Rusland, in de "nieuwe gebieden" - zoals ze worden genoemd - van Rusland, waren op 1 maart 2023 4.700 gebouwen en infrastructuren hersteld 9.
Het Chinese voorstel, dat de nadruk legt op "wederopbouw" uit de oorlog, is eigenlijk China's "uiting van interesse" in de "druk" van al die bouwmonopolies en "wederopbouwbanken" die verwachten een deel van de "taart" van de "wederopbouw" van door de oorlog beschadigde infrastructuur en huisvesting, die opnieuw door de mensen zullen worden betaald.
De Chinese draak claimt met zijn "zwaard" en "kom" de plek die volgens hem van hem is in het hart van Europa.


Door Eliseos Vagenas*

*Eliseos Vagenas is lid van het Centraal Comité van de KKE, verantwoordelijk voor de afdeling Internationale Betrekkingen van het Centraal Comité

1 Ministerie van Buitenlandse Zaken van China, https://www.fmprc.gov.cn

2 "De Russische export van nucleaire brandstof en technologie groeide vorig jaar met meer dan 20%", https://forbes.ua/ru

3 “Frankrijk kocht in 2022 153 ton verrijkt uranium uit Rusland voor zijn kerncentrales”, https://tass.ru

4 Russisch persbureau TASS, 16/2/23, https://tass.ru

5 De grondwet van de Russische Federatie met de wijzigingen van 2022, website van de Doema - http://duma.gov.ru

6 Sian Lanshin's interview met F. Lukyanov, hoofdredacteur van het tijdschrift "Russia in World Politics", https://globalaffairs.ru

7 "Nieuws van Donbas", https://novosti.dn.ua/ru

8 Werner Hoyer: De wederopbouwrekening in Oekraïne zal enorm zijn, https://www.in.gr

9 "Hoe Rusland Novorossiya herbouwt van de ruïnes", https://baltnews.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten