Op het 8e congres stelde de PVDA ondermeer:
...(De PVDA is) een eigentijdse communistische partij De PVDA is geen klassieke of
traditionele partij. Wij schrijven ons in in een partijconcept van “het nieuwe type”. Kenmerkend hiervoor zijn ons doel, onze analyse, onze taken en onze werkingsprincipes. (...) De partij maakt deel uit van de internationale communistische beweging. (...)
Actiever te werken met ons theoretisch tijdschrift Marxistische Studies. Een plan op te stellen voor een ruimere verspreiding en betere benutting. We willen ook de theoretische site www.marx.be optimaal gebruiken. Net als het Docu Marx-centrum in Brussel, dat een unieke plaats heeft in de verspreiding van marxistische en progressieve publicaties over allerlei onderwerpen (sociaal, economisch, filosofisch, natuurwetenschappelijk…) ......Onze nieuwe portaalsite, www.pvda.be, ook luiken “maatschappijdebat” en “marxisme” te laten bevatten. De portaalsite als deur naar diepgaande analyses. Aandacht voor het marxisme. FAQ’s over het socialisme. Debat over kapitalisme en socialisme. Mobilisatie voor infoavonden, scholingen, de marxistische universiteit. Reclame voor Marxistische Studies, enz. (...) Het maatschappijdebat ook in het weekblad Solidair aan bod te laten komen. ....Een eenvoudige brochure te maken, die op basis van ons motto “Eerst de mensen, niet de winst”, onze maatschappijvisie uitlegt. Het socialisme in 10 vragen en 10 antwoorden, bij wijze van spreken. Vertrekkende van de reële problemen die de werkende mensen nu ondervinden. En resoluut gericht naar de toekomst: het socialisme als antwoord. (....) ....Het internationalisme een hoeksteen te laten zijn van de partijwerking, die ook vertaald wordt in praktische initiatieven en voorstellen. En dat het geheel van de partij zich inschrijft in de werking van de Internationale Communistische Beweging..”1
Welnu,
de site marx.be
en de opeenvolgende nummers van Marxistische
Studies,
zijn een schat aan informatie over TEGENSTELLINGEN IN de PVDA (tussen
kaders), naar voren
komend in hun respectievelijke “marxistische” analyses, naar voren komend in bepaalde KRITIEKEN vanuit de hoogste leiding tegenover inconsequenties en misleidende “zogenaamd” marxistische analyses, van weer andere NATIONALE kaders. Aangezien het geheel van Marxistische Studies en de site marx.be vorming moet bieden aan leden en sympathisanten zal het uiteindelijk politiek/ideologisch niveau van hen navenant zijn.
komend in hun respectievelijke “marxistische” analyses, naar voren komend in bepaalde KRITIEKEN vanuit de hoogste leiding tegenover inconsequenties en misleidende “zogenaamd” marxistische analyses, van weer andere NATIONALE kaders. Aangezien het geheel van Marxistische Studies en de site marx.be vorming moet bieden aan leden en sympathisanten zal het uiteindelijk politiek/ideologisch niveau van hen navenant zijn.
Aan
de andere kant geeft het geheel, aan mensen die vanuit een interesse
voor communisme en revolutie en zo het marxisme ontdekt hebben, ook
studie-materiaal om zelf eens een zogenaamde “marxistische”
analyse - ter vorming op de website geplaatst – op haar consequent
marxisme danwel pseudo-marxisme te onderzoeken.
Nu
vrees ik dat men snel moet zijn, als men ziet wat er met ander
web-archieven en website beslist is door de huidige leiding van de
PVDA.
De
oude archieven van Solidair, de oude congresteksten van vroeger
congressen, de website van Internationale Communistische Seminarie,
ze zijn nu allemaal verwijderd van het internet. Nu, ook sommige
documenten OP de site marx.be
zijn al moeilijk terug te vinden. Klik maar eens, onder “Docu-marx”
op “klassieke
werken”....
In Marxistische Studies no .29, 1996...,(tot nu toe nog HIER op de website te lezen) definieert Ludo Martens het revisionisme:
"Wanneer
de burgerij de definitieve mislukking van het communisme uitroept,
gebruikt zij het trieste failliet van het revisionisme in Oost-Europa
en in de Sovjetunie om haar haat te hernieuwen tegen het grandioze
werk dat in het verleden werd verwezenlijkt door Marx en Engels, door
Lenin en Stalin en door Mao Zedong. De burgerij wil doen geloven dat
het marxisme-leninisme voorgoed begraven werd omdat zij zich volkomen
bewust is van de actualiteit en de vitaliteit van de communistische
analyse èn omdat zij in de communisten haar enige
onverschrokken tegenstanders erkent.(...)
...(H)et revisionisme
(heeft) de internationale communistische beweging verzwakt en
verdeeld om uiteindelijk openlijk zijn ware aard te tonen als
stroming ten dienste van de burgerij en het imperialisme.
Na de vernietiging van
het socialisme in de Sovjetunie en de uiteenspatting van het land van
Lenin, moeten alle communisten begrijpen dat het revisionisme de
gevaarlijkste ideologische vijand is van het marxisme-leninisme. Het
revisionisme vertegenwoordigt ontegensprekelijk de burgerij binnen de
communistische beweging.2"
Er
zijn leden of/en kaders van de communistische partij, die de PVDA
ooit was, die ooit toetraden tot die partij en die hun
oorspronkelijke burgerlijke wereldopvatting behielden en dit
verborgen konden houden en erin slaagden dit in marxistisch klinkende
frases te formuleren, gebruikmakend van een overheersend onkunde of
gebrek aan studie van het marxisme en van de geschiedenis (met name
die van de Russische en Chinese revoluties).
Er
zijn leden of/en kaders van een communistische partij, die de PVDA
ooit was, die op basis van een radicaal maar kleinburgerlijke
wereldopvatting toetraden en (subjectief) meenden dat op basis van
een oppervlakkige (eerder dogmatisch) kennis van teksten van bv Marx,
Engels of Lenin en op basis van een kleinburgerlijk radicalisme maar
NIET door studie uitgediepte sympathie voor de Russische en/of
Chinese revolutie, dat zij “echte communisten” waren. Niet in
staat zelfstandig een marxistische analyse te maken en bij gebrek aan
een echt bewust proletarisch klassestandpunt evolueerden de meesten
naar een burgerlijk klassestandpunt (dat van de revisionisten).
Als
er in zo'n communistische partij, die de PVDA ooit was, in de LEIDING
geen echte revolutionairen (meer overgebleven) zijn die op basis van
het innemen van een echt proletarisch klassestandpunt en een echte
kennis van het toepassen van het marxisme, de ideologische en
politieke strijd IN die partij kunnen aangaan en organiseren, waarbij
dan alle leden en kaders bij worden betrokken (bv. via een
ideologisch en statutair congres zoals het 2e
congres van de PVDA in 1982
bedoeld was), is het bijna onmogelijk zo'n partij tegen te houden te
degenereren tot een reformistische (dus kapitalisme-beschermende)
partij. Want iedereen die vanuit lagere regionen in die partij dit
zal proberen, zullen door hogere leidende organen (reeds overmatig
“besmet” door revisionisme)... uit de partij gestoten worden,
voordat zij ook maar instaat zijn enige discussie te voeren of
voordat zij ook maar een discussie kunnen afdwingen.
Ludo
Martens toonde aan in “Een
andere kijk op Stalin”
op basis van historisch materialistische analyse, dat er een
objectieve band bestaat en er objectieve gelijklopende belangen
bestaan – namelijk anti-revolutionaire en anti-communistische
ideologie verspreiden - tussen burgerlijke historische
“interpretatie” en de pseudo-linkse en pseudo-marxistische
analyse (=revisionisme) van de Oktoberrevolutie, de Chinese revolutie
en van cruciale essentiële momenten en campagnes in opbouw van
het socialisme zowel in de Soviet-Unie ten tijde van Stalin als in
China ten tijde van Mao Zedong. Die objectieve band tussen
burgerlijke ideologie en die van het pseudo-marxistische
revisionisme wil ik dit doen in verband met één
historisch moment van de Chinese revolutie: De
Grote Sprong Voorwaarts.
De
manier waarop er “historische” mythes worden vertelt rond dit
historisch moment in de Chinese revolutie toont heel duidelijk hoe
revisionisten met behulp van marxistisch-klinkende fraseologie tot
GELIJKAARDIGE “conclusies” en “inzichten” komen als openlijk
door BURGERLIJKE ideologie beïnvloedde “analisten”.
Het
gemeenschappelijk doel van de openlijke burgerlijke ideologen en
analisten én de revisionisten (als “under-cover”
burgerlijke krachten) is, het communisme als onmogelijk en “erger
dan kapitalisme”
voor te stellen, waarbij de revisionisten zich specifiek richten tot
die mensen die reeds sympathiseren met het communisme en
socialistische revolutie. En de site marx.be en het geheel van
Marxistische Studies leveren hiervan boeiende voorbeelden....
Ik
wil nu in het kader van dit artikel één voorbeeld geven
van een zogenaamde “marxistische” analyse van een PVDA-kader, die
als vorming op de site marx.be staat. Hoe werkt revisionist om zijn
“analyse” voor te doen als authentiek “marxistische” analyse
maar intussen door het hanteren van pseudo-marxistische fraseologie
een BURGERLIJKE ideologie verkopen? En waarom wordt dit binnen de
zich revolutionair, communistisch en marxistische noemende PVDA niet
bestreden? Blijkbaar is de meerderheid van de kaders en leden van de
PVDA zo erg aangetast door dit revisionisme dat ze hiertegenover
ideologisch en politiek BLIND zijn geworden of/en niet meer in staat
zijn een proletarisch klassestandpunt in te nemen.
In
een volgende analyse zal ik aantonen hoe deze manier van
“marxistisch-klinkende” maar in essentie BURGERLIJKE analyse
wordt toegepast op het onderwerp “De
Grote Sprong Voorwaarts”
in
Marxistische
Studies Nummer 78, “Welke weg slaat China in?”.Publicatiedatum:
2007-11-223
Nu
dus, één voorbeeld als bewijs van gelijklopende
belangen van revisionistische en burgerlijke “analisten”
Op de site van de PVDA die dient ter vorming van eenieder in de toepassing van “het wetenschappelijk socialisme” oftewel het marxisme - namelijk marx.be - vind men de
“marxistische” analyse van nationaal PVDA-kader Peter Franssen getiteld: Friedrich Engels en het wetenschappelijk socialisme in China (je kunt hierop clicken om op die tekst te komen...want op de site zelf is de tekst nogal goed verstopt....)
Op de site van de PVDA die dient ter vorming van eenieder in de toepassing van “het wetenschappelijk socialisme” oftewel het marxisme - namelijk marx.be - vind men de
“marxistische” analyse van nationaal PVDA-kader Peter Franssen getiteld: Friedrich Engels en het wetenschappelijk socialisme in China (je kunt hierop clicken om op die tekst te komen...want op de site zelf is de tekst nogal goed verstopt....)
“Bijdrage tot het Internationaal Symposium, 13-15 oktober 2005, Wuhan, Volksrepubliek China
Friedrich Engels en het wetenschappelijk socialisme in China
110 jaar geleden stierf Friedrich Engels, de man die samen met Karl Marx de basis legde van het wetenschappelijk socialisme. Naar aanleiding daarvan ging in de Chinese stad Wuhan een internationaal symposium door. De organisatoren waren de Universiteit van Wuhan, het Vertaalbureau van het Centraal Comité van de Communistische Partij en de Academie voor Sociale Wetenschappen van China. Er waren 32 Chinese en 13 buitenlandse sprekers. Op vraag van de organisatoren schreef Peter Franssen, Solidair-redacteur en onderzoeker aan het Instituut voor Marxistische Studies een bijdrage. Die kan u hieronder integraal lezen....4”
Één
kenmerkend stuk uit zijn analyse is héél illustratief
voor de manier waarop REVISIONISTEN (zoals Peter Franssen er één
is) te werk gaan. (REVISIONISTEN zijn mensen die zich profileren IN
de communistische beweging, maar een BURGERLIJKE ideologie hebben en
objectief een BURGERLIJK klassestandpunt innemen, maar dit in
marxistisch-klinkende frases formuleren):
“Na de revolutie van 1949 riep Mao Zedong diezelfde economische voorwaarden in om te pleiten voor goede relaties en een eenheidsfront met de nationale burgerij. Hij zei: “Sommigen beelden zich in dat wij het kapitalisme sneller kunnen uitschakelen en het socialisme vlugger kunnen toepassen. Hun mening is fout want ze is niet in overeenstemming met de voorwaarden vandaag in China.5”
In 1921 maakte Lenin een autokritiek over de periode van de voorbije drie jaar en hij zei: “Wij dachten dat wij door marsbevelen vanuit de proletarische staat op een communistische manier de productie en de verdeling van de goederen door de staat konden organiseren in een land van kleine boeren. De praktijk heeft onze fout bewezen.6” Die fout heeft, zei Lenin, tot een zware nederlaag geleid: “Op het economische front hebben wij met de poging tot overgang naar het communisme in de lente van 1921 een nederlaag geleden die zwaarder was dan eender welke nederlaag tegen Koltchak, Denikine of Pilsudski, een veel ernstiger nederlaag, veel gevaarlijker en met zware gevolgen. De nederlaag is tot uitdrukking gekomen in het feit dat onze politieke economie aan de top gescheiden stond van de basis en de opgang van de productiekrachten niet verwezenlijkte, wat het programma van onze partij nochtans aanduidt als de de meest dringende en fundamentele taak.7” Vandaar de Nieuwe Economische Politiek met deze richtlijn van Lenin: “Wij zullen de ondernemingen die wij niet absoluut nodig hebben uitbesteden aan onder meer privé-kapitalisten en buitenlandse concessiehouders.8” Lenin voegde eraan toe dat deze periode lang kan duren: “Dit zal een hele historische periode duren. In het beste geval kunnen wij die binnen tien of twintig jaar afsluiten.9”
En natuurlijk, net zoals nu, schreeuwde het criticastersdom: “De bolsjewieken kapituleren! De bolsjewieken kiezen voor het kapitalisme!10” Lenin veegde hen de mantel uit en schreef: “In plaats van te helpen, belemmeren zij de economische opbouw; in plaats van te helpen, belemmeren zij het verloop van de proletarische revolutie; het zijn geen vertegenwoordigers van het proletariaat maar van kleinburgerlijke stromingen.11”
Op
basis van een analyse van het gebruik van de eerste twee citaten –
het citaat van Mao Zedong en het eerste citaat van Lenin - zal ik nu
aantonen welke bedriegelijke en misleidende (en in feite BURGERLIJKE)
“bewijsvoering” wordt geleverd.(In een
uitgebreide analyse hier,
weliswaar in het Engels, toon ik dit aan bij AL de hierbovenstaande
“gekozen” citaten)
“Na de revolutie van 1949 riep Mao Zedong diezelfde economische voorwaarden in om te pleiten voor goede relaties en een eenheidsfront met de nationale burgerij. Hij zei: “Sommigen beelden zich in dat wij het kapitalisme sneller kunnen uitschakelen en het socialisme vlugger kunnen toepassen. Hun mening is fout want ze is niet in overeenstemming met de voorwaarden vandaag in China.12”
In
héél de text van waaruit het citaat van Mao komt(HIER
te lezen, HIER
hernomen alwaar ik het citaat van Mao, gekozen door Peter Franssen,
in italic-vet
heb gezet), komt de term “Nationale
burgerij”
niet voor en wordt er niets gezegd over een “eenheidsfront”
met hen. Er staat alleen dat men zich moet verbinden met
DEMOCRATISCHE PERSONEN, hen helpen met studie en werk en zowel
de “geslotendeur-politiek” overwinnen alsook het zich overmatig
nestelen in eenheidsfrontwerk.”
....dus
Mao WAARSCHUWT
juist,
voor
een te absoluut stellen van noodzaak van een “eenheidsfront”!
Het
citaat van Mao is totaal uit zijn context gerukt om te “bewijzen”
dat in 1950 Mao zou pleiten eerst het kapitalisme “zijn
historische rol te laten spelen, voordat men de productieverhoudingen
kan veranderen”
(dus VOORDAT men kan overgaan tot kapitalisten onteigenen,
socialiseren van de productie - eerst de in de landbouw en dan in het
kader van communes ook industriële productie). Het door Peter
Franssen gekozen citaat is trouwens geen “analyse
die uitloopt in een richtlijn”
(zoals Peter Franssen suggereert), het was eerder een
zijdelingse droog-humoristische opmerking
binnen een analyse van de actuele situatie en een opstellen van de
lijst van de eerste dringende zaken die geregeld moesten worden
zoals: de achtergebleven resten van de contrarevolutionairen, de
consolidatie van de overwinning op Chang Kaichek, het nog “regelen”
van opstandige bewegingen (door externe agitatoren zoals de CIA
beïnvloed), de eerste consolidatie van de voedselvoorziening, de
financiële toestand, enz..enz....
Vervolgens
en door een “collage” van uitgezochte citaten van Lenin “bewijst”
Peter Franssen zogenaamd dat zelfs Lenin zijn analyse “goedkeurt”
(nadat hij dit deed door een oneigenlijk gebruik van citaten van Marx
en Engels voor een “goedkeuring” van hen te simuleren voor zijn
“marxistische” analyse).
Ik
zal in het kader van dit artikel me beperken tot een bespreking van
één citaat van Lenin en het subjectieve gebruik dat
Peter Franssen hiervan maakt.
Zo
suggereert Peter Franssen met het citaat “« Wij
dachten dat wij door marsbevelen vanuit de proletarische staat op een
communistische manier de productie en de verdeling van de goederen
door de staat konden organiseren in een land van kleine boeren. De
praktijk heeft onze fout bewezen.13»
dat
Lenin zogezegd een “zelfkritiek”
maakt als zou hij een “utopisch-socialistische”
fout gemaakt hebben door niet “het
kapitalisme eerst zijn historische rol te laten spelen...enz...”
Hier
pleegt Peter Franssen “eclecticisme”
het plukken van een geschikt geacht citaat: en dogmatisme
door een bepaalde stelling als algemeen geldend in alle als
gelijkaardig geachte situaties te beschouwen (=bewijsvoering
naar historische “analogie” -hetgeen
metafysica
is en geen dialectiek). Hij pleegt “idealisme”
(en dus geen materialisme) door te vertrekken van een vooropgesteld
IDEE die hij als vaststaand feit beschouwt (of voor de lezer als
zodanig “bewijst” als zijnde vaststaand feit)
De
totale tekst van Lenin, waaruit dit citaat komt kan men (weliswaar in
het Engels) HIER
terugvinden.....maar voor het gemak van de lezer plaatste ik het zelf
nog eens HIER
“in the cloud” met het door Peter Franssen gekozen citaat in
italic-vet.
Enkele
stukken uit de tekst van Lenin, waarin het door Peter Franssen
uitgekozen citaat is geplaatst
“The
direct and immediate object of the revolution in Russia was a
bourgeois-democratic one, namely, to destroy the survivals of
medievalism and sweep them away completely, to purge Russia of this
barbarism, of this shame, and to remove this immense obstacle to all
culture and progress in our country.14”
Het
was niet de bedoeling van Lenin om in dit stadium te blijven totdat
“het kapitalisme zijn historische rol
volkomen zou gespeeld hebben”, zoals Peter
Franssen suggereert. Integendeel....
“ We
have consummated
the bourgeois-democratic revolution as nobody had done before. We are
advancing
towards the socialist revolution consciously, firmly and
unswervingly, knowing that it is not separated from the
bourgeois-democratic revolution by a Chinese Wall, and knowing too
that (in the last analysis) struggle
alone
will determine how far we shall advance, what part of this immense
and lofty task we shall accomplish, and to what extent we shall
succeed in consolidating our victories. Time will show. But we see
even now that a tremendous amount—tremendous for this ruined,
exhausted and backward country—has already been done towards the
socialist transformation of society. (...)
The
bourgeois-democratic content of the revolution means that the social
relations (system, institutions) of the country are purged of
medievalism, serfdom, feudalism.
What
were the chief manifestations, survivals, remnants of serfdom in
Russia up to 1917? The monarchy, the system of social estates, landed
proprietorship and land tenure, the status of women, religion, and
national oppression. Take any one of these Augean stables, which,
incidentally, were left largely uncleansed by all the more advanced
states when they accomplished their
bourgeois-democratic revolutions one hundred and twenty-five, two
hundred and fifty and more years ago (1649 in England); take any of
these Augean stables, and you will see that we have cleansed them
thoroughly. In a matter of ten
weeks,
from October 25 (November 7), 1917 to January 5, 1918, when the
Constituent Assembly was dissolved, we accomplished a thousand times
more in this respect than was accomplished by the bourgeois democrats
and liberals (the Cadets) and by the petty-bourgeois democrats (the
Mensheviks and the Socialist-Revolutionaries) during
the eight months
they were in power.15”
Voor
de socialistische revolutie was geen “eenheidfront
met de burgerij” nodig of in enige mate het
“inhouden” van
welke neiging dan ook van de werkers (als belangrijkste
“productiekrachten”)
om de “kapitalistische
productieverhoudingen aan te pakken”.....
aangezien de burgerij niet in staat was “haar eigen revolutie”
tot het eind te voeren, zoals zij al vaak bewezen had in de
geschiedenis!
“All
this goes to make up the content of the bourgeois-democratic
revolution. A hundred and fifty and two hundred and fifty years ago
the progressive leaders of that revolution (or of those revolutions,
if we consider each national variety of the one general type)
promised to rid mankind of medieval privileges, of sex inequality, of
state privileges for one religion or another (or “religious ideas
”,
“the church” in general), and of national inequality. They
promised, but did not keep their promises. They could not keep them,
for they were hindered by their “respect”— for the “sacred
right of private property”. Our proletarian revolution was not
afflicted with this accursed “respect” for this thrice-accursed
medievalism and for the “sacred right of private property”.
But
in order to consolidate the achievements of the bourgeois-democratic
revolution for the peoples of Russia, we were obliged to go farther;
and we did go farther. We solved the problems of the
bourgeois-democratic revolution in passing, as a “by-product” of
our main and genuinely proletarian
-revolutionary,
socialist activities. We have always said that reforms are a
by-product of the revolutionary class struggle. We said—and proved
it by deeds—that bourgeois-democratic reforms are a by-product of
the proletarian, i.e., of the socialist revolution. Incidentally, the
Kautskys, Hilferdings, Martovs, Chernovs, Hillquits, Longuets,
MacDonalds, Turatis and other heroes of “Two and-a-Half” Marxism
were incapable of understanding this relation between the
bourgeois-democratic and the proletarian-socialist revolutions. The
first develops into the second. The second, in passing, solves the
problems of the first. The second consolidates the work of the first.
Struggle, and struggle alone, decides how far the second succeeds in
outgrowing the first.
The
Soviet system is one of the most vivid proofs, or manifestations, of
how the one revolution develops into the other. The Soviet system
provides the maximum of democracy for the workers and peasants; at
the same time, it marks a break with bourgeois
democracy and the rise of a new, epoch-making type
of democracy, namely, proletarian democracy, or the dictatorship of
the proletariat.16”
In
plaats van louter verontwaardiging over “imperialistische
oorlogen” elders in de wereld geldt voor de echte communist....
“...to
begin
the building of a Soviet state, and thereby to usher
in
a new era in world history, the era of the rule of a new
class, a class which is oppressed in every capitalist country, but
which everywhere is marching forward towards a new life, towards
victory over the bourgeoisie, towards the dictatorship of the
proletariat, towards the emancipation of mankind from the yoke of
capital and from imperialist wars.
(...)
(an).... imperialist war, that it is impossible to escape that
inferno, except
by a Bolshevik struggle and a Bolshevik revolution.
17“
Wat
de opbouw van het socialisme betreft, is het niet mogelijk met
kleinschalige landbouw (van individueel werkende kleine boeren) om
een COMMUNISTISCHE goederenverdeling uit te bouwen. Essentiële
stappen (staatskapitalisme, en vervolgens socialisme) wel te verstaan
onder DIKTATUUR van het PROLETARIAAT, zijn nodig. Hierin past dan de
NEP:
“Our
last, but most important and most difficult task, the one we have
done least about, is economic development, the laying of economic
foundations for the new, socialist edifice on the site of the
demolished feudal edifice and the semi-demolished capitalist edifice.
It is in this most important and most difficult task that we have
sustained the greatest number of reverses and have made most
mistakes. How could anyone expect that a task so new to the world
could be begun without reverses and without mistakes! But we have
begun it. We shall continue it. At this very moment we are, by our
New Economic Policy, correcting a number of our mistakes. We are
learning how to continue erecting the socialist edifice in a
small-peasant country without committing such mistakes. (...)
We
expected—or
perhaps it would be truer to say that we presumed without having
given it adequate consideration—to
be able to organise the state production and the state distribution
of products on communist lines in a small-peasant country directly as
ordered by the proletarian state. Experience has proved that we were
wrong.
It appears that a number of transitional stages were necessary—state
capitalism and socialism—in order to prepare—to
prepare by many years of effort—for the transition to communism.18”
(het
citaat dat Peter Franssen weergeeft heb ik hier in italic-vet
gezet)
En
over de essentie van de NEP.....:
“The
proletarian state must become a cautious, assiduous and shrewd
“businessman”, a punctilious wholesale
merchant—otherwise
it will never succeed in putting this small-peasant country
economically on its feet. Under existing conditions, living as we are
side by side with the capitalist (for the time being capitalist)
West, there is no other way of progressing to communism. A wholesale
merchant seems to be an economic type as remote from communism as
heaven from earth. But that is one of the contradictions which, in
actual life, lead from a small-peasant economy via state capitalism
to socialism. Personal incentive will step up production; we must
increase production first and foremost and at all costs. Wholesale
trade economically unites millions of small peasants: it gives them a
personal incentive, links them up and leads them to the next step,
namely, to various forms of association and alliance in the process
of production itself.”.19
Uiteindelijk
is het een tijdelijke stap van een vorm van “staatskapitalisme”
(en Lenin erkent dat ook, maar dan wel onder “diktatuur van het
proletariaat”), maar om zo snel mogelijk dan over te gaan naar
collectivisering van de landbouw. In feite is die NEP nodig, juist
omdat die collectivisering er nog niet is......In China was die
collectivisering al redelijk snel doorgevoerd.....
Gebrek
aan eigen marxistische studie bij veel leden en kaders wordt gebruikt
om algemene als ooit verworven geachte inzichten helemaal te doen
verdwijnen
Uiteindelijk
kan gezegd worden – en ik doe dat dan ook – dat Peter Franssen
erin slaagt om de hele partij -dus de meerderheid van de leden van de
PVDA - voor de gek te houden. Nochtans biedt het
vormings-instrument Marxistische Studies
zélf al materiaal om dit revisionisme te ontmaskeren. Op
de website kan men het boek lezen en downloaden “Geschiedenis
van de CP van de Soviet-Unie (Bolsjewiki)”.
Dit is trouwens een boek dat ieder lid van de PVDA werd veronderstelt
te studeren. In dit boek wordt duidelijk TEGENGESPROKEN
hetgeen Peter Franssen beweert als zou de NEP gelijkaardig zijn aan
de “Hervorming en Opening” van Deng Xiaoping en zou
overeenkomen met “de eerste fase van het socialisme” (en
het socialisme is dan zelf weer het eerste stadium van het
communisme.....) en dat die periode lang (ettelijke decennia) zou
duren, en dat dit ook de oorspronkelijke bedoeling was van Lenin (en
Stalin)... om dan nog maar te zwijgen als zou Lenin ergens pleiten
voor een “eenheidsfront met de burgerij”...:
“Het
Xe Partijcongres nam het uiterst belangrijke besluit om van de
levensmiddelenopvordering naar de belasting in natura, naar de nieuwe
economische politiek (de N.E.P.) over te gaan.
In
deze wending van het oorlogscommunisme naar de N.E.P. kwamen de
wijsheid en vérziendheid van Lenins politiek in volle omvang
tot uitdrukking.
In
het besluit van het Congres werd gesproken over het vervangen van de
levensmiddelenrekwisitie door een belasting in natura. De
levensmiddelenbelasting in natura bedroeg minder dan de rekwisitie.
Het geheel van de belasting moest voor de voorjaarsuitzaai worden
gepubliceerd. De leveringstermijnen van de belasting werden
nauwkeurig vastgesteld. Al datgene, wat er na aftrek van de belasting
overbleef, kwam volledig ter beschikking van de boer die voor deze
overschotten handelsvrijheid kreeg.
De
vrijheid van handel, zeide Lenin In zijn referaat, zal in het begin
tot enige verlevendiging van het kapitalisme in het land voeren. Wij
zullen de particuliere handel moeten toestaan en aan particuliere
ondernemers moeten veroorloven, kleine bedrijven te openen. Wij
behoeven daar echter geen vrees voor te hebben. Lenin was van mening,
dat een zekere vrijheid van warenomzet de boer een economisch belang
zou geven, de productiviteit van zijn arbeid zou verhogen en tot een
snelle opleving van de landbouw zou leiden, hij was van mening, dat
op deze grondslag de staatsindustrie zich zou herstellen en het
particuliere kapitaal zou verdringen, dat wij, na krachten en
middelen te hebben bijeengebracht, een machtige industrie als de
economische grondslag van het socialisme zouden kunnen scheppen, om
daarna tot een krachtig offensief over te gaan, om de overblijfselen
van het kapitalisme in het land te vernietigen.
Het
oorlogscommunisme was de poging geweest om de vesting van de
kapitalistische elementen in stad en land stormenderhand, door een
frontaanval te veroveren. Bij dit offensief was de partij ver
vooruitgesneld en liep zij gevaar, van haar basis los te geraken.
Thans
stelde Lenin voor, iets terug te gaan, tijdelijk wat dichter naar het
achterland terug te trekken, over te gaan, van de stormaanval tot een
meer langdurig beleg van de vesting, teneinde, na krachten te hebben
bijeengebracht, opnieuw het offensief te beginnen.
De
Trotskisten en de andere oppositionelen waren van mening, dat de
N.E.P. alleen een terugtocht was. Deze uitlegging kwam hun te pas,
omdat zij koers zetten naar het herstel van het kapitalisme. Dit was
een uiterst schadelijk, antileninistische uitlegging van de N.E.P. In
werkelijkheid verklaarde Lenin reeds een jaar na de invoering van de
N.E.P., op het XIe Partijcongres, dat de terugtocht geëindigd
was en stelde hij de leuze op: "Voorbereiding tot het offensief
tegen het particuliere kapitaal in de economie" (Lenin, Complete
Werken Deel XXVII, blz. 213). '20
Het
is op een eclectische en dogmatische manier dat Peter Franssen
uiteindelijk wil “bewijzen”, dat de opbouw van het socialisme NA
de revolutie in 1949, door een “linkse utopisch socialistische”
(dus NIET-marxistische lijn) waar uiteindelijk Mao Zedong zich aan
zou bezondigd hebben aldus Peter Franssen, voortijdig en geforceerd
doorgevoerd is. Hiermee kwam Mao, zo meent Peter Franssen “te
bewijzen”, terug op een lijn die de CCP oorspronkelijk had
uitgewerkt – en die Mao voor de revolutie nog zou bevestigen (het
eerste citaat van Mao..) De Grote Sprong Voorwaarts ondermeer zou zo
een ramp zijn, waaraan vooral de toen door Peter Franssen en later
ook door Deng Xiaoping als “gauchistisch fouten makende”
bestempelde Mao, schuldig zou zijn.
Met
een leugenachtige “marxistisch-klinkend” bewijs wordt HETZELFDE
(eventueel wat genuanceerder geformuleerd) vertelt als wat de
BURGERIJ vertelt over de “rampen
van het socialisme”
en de enig mogelijke productiewijze, het kapitalisme. En dus is er
een objectieve band tussen revisionisme en de burgerij met haar
kapitalisme-beschermende ideologie en politieke lijn..... Want om de
uitbouw van het COMMUNISME als iets onmogelijks, rampzaligs voor te
stellen wordt Mao Zedong in zijn rol in ondermeer de Grote Sprong
Voorwaarts gedemoniseerd: “verantwoordelijk
voor de ramp, de Grote Sprong Voorwaats, en zo schuldig aan 30
miljoen hongerdoden”.
Deze
werkwijze (eclecticisme en bewijsvoering naar analogie) om
burgerlijke ideologie als marxistische analyse te verkopen wordt
algemeen door revisionisten gehanteerd.
Gelijkaardige
werkwijze, het “plukken” van geschikt geachte CITATEN uit werken
van Marx, Engels (en ook van Mao Zedong) gecombineerd met een
“bewijsvoering
naar historische analogie”
ter bewijs van vooraf
ingenomen standpunten en beoordelingen, zijn schering en inslag in
het door Peter Franssen samengestelde nummer 78 van Marxistische
Studies
-”Welke
weg slaat China in?”
- en leidt tot de de “historische interpretaties”:
“Uit
de enorme onderontwikkeling kan de Chinese maatschappij na 1949
volgens de CCP niet geraken zonder de kapitalistenklasse.”(p.32)
“Hiervoor
wordt uitgebouwd hetgeen Lenin via de NEP ook uitbouwde: ruimte voor
privékapitalisten, een eenheidsfront met de burgerij om de
achterlijke toestand te overwinnen, een sterke discipline in de
fabrieken, de invoering van het stukloon, een eenheidsfront met de
boerenstand inclusief de midden-boeren. Deze toestand van NEP zou dan
voor een lange historische periode gelden.”(p.16)
en een redenering als volgt: Deze
“correct marxistisch te verantwoorden politiek” wordt in ere
hersteld in 1978 na de gauchisische rampen, de Grote Sprong
Voorwaarts en de Culturele Revolutie, door de “hervormingen” van
Deng Xiaoping. De verantwoording voor die hervormingen (die in feite
zou teruggrijpen naar de politiek van net na 1949) is dat het
socialisme maar kan ontstaan in die landen (zoals China dus), waar
het kapitalisme zijn historische rol heeft vervuld.(editoriaal van
Herwig Lerouge op p.9)...men moet die kapitalistische ontwikkeling
dus toestaan en wel voor een lange periode.
En
een volgende cirkel-redenering: Er wordt gekozen voor het bereiken
van de “specifieke
economische situatie”
die inhoudt “het
maximaal ontwikkelen van de productiekrachten”.
De “waarheid”
van de juistheid van de keuze hiervoor voor “een
bepaalde bezitsvorm”
zullen “ in
de praktijk van de gerealiseerde feiten”
(het vaststellen van de “maximale
ontwikkeling van de productiekrachten”)
(p.11)
...en
zelfs Mao Zedong zou oorspronkelijk dit standpunt ingenomen hebben
(“bewijs” met uitgekozen CITATEN, uit een periode VOOR
1949)....waarna Mao Zedong zelf het dan op “utopisch-socialistische”,
“gauchistische”
wijze te verlaten.
Het
“consideren”
van de burgerlijk democratische revolutie: (p.34) “Tijdens
de zitting van de Politieke Raadgevende Volksconferentie (“...een
maand na het uitroepen van de Volksrepubliek....1949...”) stellen
niet-communisten aan Mao de vraag: hoe lang gaat dat duren? Mao
antwoordt: “Wellicht 20 tot 30 jaar.” Liu Shaoqi en Zhou Enlai
houden het op “15 tot 20 jaar”.21
Waarbij
gesuggereerd wordt dat “dat”
slaat op de door Mao uitgewerkte “Nieuwe
democratie”.
Deze
gevallen van burgerlijke historische “interpretatie” zal ik in
volgende artikels bespreken.....
Oudere
leden en kaders van de PVDA worden misleid door dit revisionisme (of
zijn zelf ook al gedegenereerd?)
Dat
“oudere”
leden en kaders dit revisionisme (van zowel het marxisme als van de
geschiedenis!) slikken en zelfs (zoals hoofdredacteur van
Marxistische Studies Herwig Lerouge) als te bestuderen waard
marxistische analyse
aanprijst toont hun degeneratie aan. Ooit werd voor de bestudering
van de Chinese revolutie de boeke van Han Suyin “De
Morgenvloed”
en “De
Wind in de Toren”
aanbevolen aan ieder lid van de PVDA.
Welnu
uit “De
Wind in de Toren”
nu een stuk dat gaat over de interne partijstrijd in de periode net
na 1949:
“1949...(...)Mao
Tsetoeng had binnen de partij te maken met verschillende
groeperingen. Er was een rechtse vleugel met als belangrijkste
voorman de vice-voorzitter van de partij Liu Chaochi, die als Mao's
naaste strijdmakker werd beschouwd. Een kleine maar felle extreem
linkse vlleugel eiste de totale uitroeing van de bourgeoisie en de
onmiddellijke invoering van het communisme. En verder was er de
gevaarlijke euforie tengevolge van de behaalde triomfen, die de
revolutionaire vastberadenheid en waakzaamheid beïnvloedde.(...)
De
rechtse vleugel in de partij was invloedrijk. Zijn argumenten schenen
redelijk en hij werd gesteund door veel intellectuelen die zich kort
geleden bij de overwinnaars hadden aangesloten. Deze vleugel
kon paradoxaal genoeg Mao citeren om Mao ten gronde te richten, want
nog maar een paar jaar geleden, toen hij nog meende dat het nog
minstens tien jaar zou duren voor de overwinning kon worden behaald,
had hij gesproken over een “fase van de nieuwe democratie” van
“tientallen jaren”. En de leuze van Liu Chaochi luidde
“consolidering van de fase van de nieuwe democratie.”
De
fase van de nieuwe democratie waarover Mao in 1940 had gesproken was
in 1949 echter al achterhaald door de gebeurtenissen. (...) Mao had
dat aangevoeld toen hij schreef “de loop der gebeurtenissen in
China voltrekt zich sneller dan de mensen verwachten”.(...) Mao had
niet verwacht dat binnen drie jaar de overwinning zou worden behaald.
De toestand die werd geschapen door de snelle en totale ineenstorting
van de Kwomingtang betekende dat alle programma's up to date moesten
worden gemaakt.(...)
De
fase van de nieuwe democratie was reeds een anachronisme geworden.
Maar Liu Chaochi hield zich aan de gedachte van een
“consolidering van de nieuwe democratie”, die twintig à
dertig jaar zou duren. Steunend op de argumenten van de Nieuwe
Economische Politiek van Rusland in de twintiger jaren, betoogde hij
dat zelfs Lenin zichzelf had moeten afremmen en had moeten
omschakelen. China was niet rijp voor “socialisme”, zei hij. En
hij deed het voorkomen dat het “extreem links” was als men zelfs
maar over socialisme sprak.
Mao
zag het anders. Hij weigerde te worden opgehouden, maar hij weigerde
ook zich te laten opjagen. In zijn “Over een nieuwe democratie”
van 1940, dat in 1949 op grote scchaal werd verspreid, had Mao
uitgelegd dat de fase van de nieuwe democratie een tweesprong
was. Er stonden twee wegen open, de één naar het
socialisme, de ander naar het kapitalisme. De beslissing welke weg
men zou opgaan hing af van de leiders die de overhand hadden. Er kon
dus geen sprake zijn van een “consolidering” van de fase van de
nieuwe democratie. De komende periode was er één van
“overgang naar het socialisme” zei Mao, waarbij hij Lenin
aanhaalde, die erop gewezen had dat er géén tussenfase
kon zijn tussen de burgerlijke revolutie en de socialistische
revolutie. De redenering van Liu Chaochi was ideologisch onjuist. Het
was tijd op China op het socialisme te richten, ook al zou dat
geleidelijk moeten gebeuren. Het bevriezen van China tot een “nieuw
democratisch” establishment betekende het opgeven van het doel
waarvoor de revolutie was doorgestreden en het wijd open gooien van
de deur voor het kapitalisme.
Maar,
zeiden zijn tegenstanders, had Mao zelf niet in december 1947
betoogd, dat er nog gedurende een “lange periode” een
kapitalistische klasse van kleine en middelgrote bezitters zou
blijven bestaan? Liu Chaochi drong er met klem op aan dat de
kapitalisten, dat wil zeggen de eigenaars van industriële
ondernemingen die verbruiksartikelen produceerden (voorzover die er
dan nog waren in het jammerlijk onder-geïndustrialiseerde China
van 1949) “gerustgesteld” moesten worden. Er moest een periode
van rehabilitatie komen, waarin de kapitalisten werden aangemoedigd
om de productie te hervatten. Mao ging hiermee akkoord, maar deze
ondernemingen moesten gebonden worden aan voorschriften en
beperkingen worden opgelegd. Zij moesten niet in een positie komen
waarin zij de economie konden beheersen en dus het lot van de staat
konden bepalen.
“Voorzitter
Mao streed zowel tegen de linkse deviationisten, die onmiddellijk het
communisme wilden, als tegen de rechtse, onder leiding van Liu
Chaochi, die wilden terugkeren tot het kapitalisme.”22
Gedurende de negen dagen van 5 tot en met 13 maart vocht Mao voor de
visie, voor de richting, voor het leiderschaap die China totaal
zouden veranderen, sociale rechtvaardigheid, onafhankelijkheid en de
echte bevrijding van de menselijke geest. In dat tijdbestek begon de
strijd tussen de twee opvattingen over wat China zou moeten zijn.
(...)
Liu
Chaochi betoogde dat de nationalisering van de grote industrieën,
die onder Ciang Kaishek in handen ware van de bureaucratische
kapitalisten die een monopolie vormden, voldoende was om een
industriële sector van de staat te scheppen. Daarnaast moest de
particuliere sector van kleine kapitalistische ondernemingen
aangespoord worden zich uit te breiden en de 'vrije hand' gegeven
worden. “Het is op dit moment beter de krachten van het kapitalisme
vrij spel te laten om de productie op te voeren.” Deze uitbreiding
van de particuliere sector zou de productie weer op de been helpen,
de werkgelegenheid voor arbeiders ( waarvan er ten gevolge van
bedrijfsluitingen velen werkloos waren) verbeteren en voorzien in
behoeften van de consumenten. Deze twee sectoren, de
genationaliseerde en de particuliere, zouden twintig à dertig
jaar in stand worden gehouden. Dat was de bedoeling van “de
consolidering van de fase van de nieuwe democratie”. De
kapitalisten waren “essentieel” voor de periode van de
wederopbouw. Zij alleen beschikten over de knowhow die nodig was voor
het beheren van ondernemingen en alleen al door het woord
“socialisme” raakten zij in paniek – daarom moest het dan ook
niet gebruikt worden.
De
argumenten schenen redelijk, dit zou echter zijn uitgelopen op het
stelsel van India, dat hoewel het zichzelf “socialistisch”
noemt, met zijn typische kenmerken van uitbuiting in feite een
negentieneeuws soort kapitalisme is. Hoewel hij niet geschoold was in
de economie van de industrie (wat hij openlijk toegaf) was Mao
Tsetoeng zich bewust van de vernietigende mogelijkheden van de
kapitalistische onderneming. Het naast elkaar bestaan van een
overheidssector (die noodzakelijkerwijs gesaboteerd moest worden door
de particuliere sector, zoals in India gebeurt, of anders inefficiënt
zou zijn door het ontbreken van knowhow) en een particuliere sector
zou de kapitalistische ontwikkeling reusachtig bevoordelen. De
kapitalistische expansie zou echter ook de uitbuiting van arbeiders
en boeren betekenen, met andere woorden: verraad van de revolutie.
“Wat
de industriële sector betreft, zijn er enkele warhoofdige
kameraden die beweren dat we voornamelijk de ontwikkeling van de
particuliere ondernemingen en niet van de staatsonderneming moeten
steunen, terwijl anderen de tegenoverstelde mening zijn toegedaan
namelijk dat het voldoende is om aandacht te besteden aan de
staatsonderneming en dat de particuliere onderneming van weinig
belang zijn. “23
In marxistische termen gesproken kwam het allemaal neer op
verschillende klassestandpunten. Liu, die pleitte voor het
“gedurende tientallen jaren” handhaven van dit dubbelzinnige
stelsel, probeerde in feite de kapitalistisch klasse te beschermen en
zelfs te versterken. Hij beriep zich op het Nieuwe Economische
Politiek van Lenin, maar dat maakte op Mao geen indruk, hij
kende zijn Lenin veel beter en wist hoe Lenins opvattingen in de USSR
verdraaid waren.
“Op
wie moeten wij ons verlaten in onze strijd in de steden? Sommige
warhoofdige kameraden zijn van mening dat wij ons niet meer moeten
verlaten op de arbeidersklasse maar op de massa van de armen ...
Andere kameraden die nog warhoofdiger zijn menen dat wij ons moeten
verlaten op de bourgeoisie....
“Wij
moeten ons van ganser harte verlaten op de klasse van de arbeiders,
ons verbinden met de rest van de massa van de werkers, de
intellectuelen voor ons winnen en zoveel mogelijk nationale
burgerlijke elementen met ons proberen mee te krijgen ... of hen
neutraliseren ...
“Onze
huidige politiek is het reguleren van het kapitalisme, niet zijn
vernietiging, maar de nationale bourgeoisie kan niet de leider zijn
van de revolutie en evenmin mag zij de leidende rol hebben van het
staatsgezag.”24
Dankzij
zijn logische argumenten en zijn overtuigingskracht kreeg Mao
Tsetoeng de meerderheid van de stemmen in het Centraal Comité.
De politiek van het “controleren, reguleren en beperken” maar
niet het verbieden van het kapitalisme werd aangenomen.”25
Zo
zien we dat de standpunten die Peter Franssen ontwikkelt en die
aansluiten bij de
standpunten die de Communistische Partij van China ontwikkelt NA
1978
onder leiding van Deng Xiaoping, REEDS aanwezig waren bij
een strekking in de CCP (ondermeer dus bij Liu Chaochi) in
1949....(zie
de stukken in italic-vet)
We zullen later zien dat diezelfde standpunten zich ook ontwikkelden
bij een
strekking in de CCP die aansloot bij het revisionisme ontwikkeld door
.......Chroesjtsjov
(partijleider van de CPSU na de dood van Stalin)
1Beginselvaste partij, Hoofdstuk 2. Een beginselvaste partij ; 1. Het marxisme (...) 5. Een eigentijdse communistische partij, 6. Een internationalistische partij....
2http://marx.be/nl/content/archief?action=get_doc&id=25&doc_id=236,
Nummer 29, publicatiedatum: 1996-03-01 Copyright © EPO,
Marxistische Studies en auteurs — Overname, publicatie en
vertaling zijn toegestaan voor strikt niet-winstgevende
doeleinden."Omtrent enkele aspecten van de strijd tegen het
revisionisme - Voor de eenheid van de communisten, voor de
verdediging van het proletarisch internationalisme". Door Ludo
Martens.
3http://www.marx.be/nl/content/archief?action=select&id=72 , Marxistische Studies Nummer 78, “Welke weg slaat China in?”.Publicatiedatum: 2007-11-22 Copyright © EPO, IMAST en auteurs Overname, publicatie en vertaling zijn toegestaan voor strikt niet-winstgevende doeleinden.
4http://www.marx.be/nl/content/friedrich-engels-en-het-wetenschappelijk-socialisme-china
5.
Mao Zedong, Pour une amélioration radicale de la
situation, Oeuvres choisies, Editions en Langues Etrangères,
Beijing, 1977, Tome V, blz. 27.
6
Lenin, Pour le quatrième anniversaire de la révolution,
Oeuvres, Editions Sociales, Parijs, 1959, Tome 33, blz. 51.
7
Lenin, Rapport au IIième Congrès des Services
d'Education, Oeuvres, Editions Sociales, Parijs, 1959, Tome 33,
blz. 57.
8
Lenin, Nouveaux temps, anciennes erreurs, Oeuvres, Editions
Sociales, Parijs, 1959, Tome 33, blz. 19.
9
Lenin, De la coopération, Oeuvres, Editions Sociales,
Parijs, 1959, Tome 33, blz. 483.
10
Lenin, Nouveaux temps, anciennes erreurs, Oeuvres, Editions
Sociales, Paris, 1959, Tome 33, blz. 11 en 14.
11
Ibidem, blz. 18.
12.
Mao Zedong, Pour une amélioration radicale de la
situation, Oeuvres choisies, Editions en Langues Etrangères,
Beijing, 1977, Tome V, blz. 27.
13
Lenin, Pour le quatrième anniversaire de la révolution,
Oeuvres, Editions Sociales, Parijs, 1959, Tome 33, blz. 51.
14
“Fourth
Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14
October, 1921. First Published: Pravda
No. 234,October 18, 1921 Signed: N.
Lenin;
Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected
Works,
2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume
33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna.
Transcription\HTML Markup: David
Walters & R.
Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org)
2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document
under the terms of the GNU
Free Documentation License.
15“Fourth Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14 October, 1921. First Published: Pravda No. 234,October 18, 1921 Signed: N. Lenin; Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected Works, 2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume 33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna. Transcription\HTML Markup: David Walters & R. Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org) 2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document under the terms of the GNU Free Documentation License.
16“Fourth Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14 October, 1921. First Published: Pravda No. 234,October 18, 1921 Signed: N. Lenin; Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected Works, 2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume 33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna. Transcription\HTML Markup: David Walters & R. Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org) 2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document under the terms of the GNU Free Documentation License.
17“Fourth Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14 October, 1921. First Published: Pravda No. 234,October 18, 1921 Signed: N. Lenin; Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected Works, 2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume 33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna. Transcription\HTML Markup: David Walters & R. Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org) 2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document under the terms of the GNU Free Documentation License.
18“Fourth Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14 October, 1921. First Published: Pravda No. 234,October 18, 1921 Signed: N. Lenin; Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected Works, 2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume 33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna. Transcription\HTML Markup: David Walters & R. Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org) 2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document under the terms of the GNU Free Documentation License.
19“Fourth Anniversary of the October Revolution” by V. I. Lenin. Written: 14 October, 1921. First Published: Pravda No. 234,October 18, 1921 Signed: N. Lenin; Published according to the manuscript. Source: Lenin’s Collected Works, 2nd English Edition, Progress Publishers, Moscow, 1965, Volume 33, pages 51-59. Translated: David Skvirsky and George Hanna. Transcription\HTML Markup: David Walters & R. Cymbala. Copyleft: V. I. Lenin Internet Archive (www.marx.org) 2002. Permission is granted to copy and/or distribute this document under the terms of the GNU Free Documentation License.
20http://marx.be/nl/content/geschiedenis-van-de-cp-bolsjewiki?doc=10_IX_VreedzameWerk.htm,
uit “Geschiedenis van de CP Bolsjewiki”; uit“HOOFDSTUK IX. :
DE PARTIJ DER BOLSJEWIKI IN DE PERIODE VAN DE OVERGANG TOT HET
VREEDZAME WERK BIJ HET HERSTEL VAN DE VOLKSHUISHOUDING.
(1921-1925).”. te vinden op
http://marx.be/nl/content/klassieke-marxist-leninistische-boeken
21Hu
Sheng (hoodredacteur) – Onderzoekscentrum naar de geschiedenis
van de Communistische Partijvan China, “A concise history of the
Communist Party of China, Foreigen Languages Press Beijing, 1994, p.
436.
22Voetnoot
bij de rede van Mao Tsetoengop het tweede plenum van het 7e Centrale
Comité, 5 maart 1949. Zie Selected Works of MaoTsetung,
Engelse uitgave, Peking 1961/1965, deel IV.
23Report
to the Second Plenary Sessionof the Seventh Central Committee of the
Communist Party of China, 30 maart 1949, Select Works idem, deel IV.
24On
the People's Democratic Dictatorship,30 juni 1949.Select Works idem,
deel IV.
25“De
Wind in de Toren – Mao Tsetoeng en de Chinese revolutie,
1949-1975”. 1976 by Han Suyin, 1978 Nederlandse vertaling,
Uitgeverij In de Toren, Baarn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten