In “Reyers politiek”
van donderdag 10 april j.l.:
“
Volgens PVDA-kopstuk Peter Mertens:
"Als wij moderne marxisten zijn, is dat omdat we
denken dat de samenleving maakbaar is, een sociaal gebeuren is en
verder gaat dan het nahollen van het grote profijt."
Marx
mag dan wel een figuur uit de 19e eeuw zijn, de PVDA beschouwt hem
als inspiratiebron en heeft zijn ideeën hertaald naar vandaag.
(...)
"Wij
staan voor een nieuw soort socialisme, waar men respect heeft voor de
bronnen van de rijkdom", zegt Mertens. En welke zijn die
bronnen? Arbeidskracht en natuur.(....)
"Je
hebt hier een enorm eenheidsdenken", vindt Mertens. "Alle
politieke krachten zeggen hetzelfde over brugpensioen, zware
beroepen, over de plaats van de werkende mens in onze maatschappij,
over GAS-boetes, over jongeren, over migranten. Het is tijd dat er
een revolutie van het denken komt."(...)
"Op
een bepaald moment in de geschiedenis van de maatschappij moet er
weer respect komen tegenover degenen die onderaan aan het produceren
zijn", vindt Mertens. "De herverdeling moet eerlijk
verlopen."(...)
De
tijden van Ludo Martens heeft de partij achter zich gelaten. "We
zijn verveld naar een nieuw soort marxisme", zegt Mertens. "Ik
kan de jeugd van de PVDA niet in de vergeetput steken, maar ik kan er
wel lessen uit trekken. De uitspraken van Ludo Martens over het
stalinisme waren een vergissing."(...) "Je vindt
ideologische fouten in elke partij. Het stalinisme was fout."1
Op
haar 8e congres (2008) zei de PVDA over het “moderne marxisme”
: “De
wereldbeschouwing van de PVDA is het marxisme. De basis ervan werd
gelegd door Karl Marx, Friedrich Engels en Vladimir Lenin.”2
Over
dit “moderne marxisme” en over de “hertaalde Marx”
van de PVDA van na het 8ste congres heb ik al één en
ander geschreven.
Om
kort te gaan, het “moderne marxisme” van de PVDA is in
feite een eeuw oud! Zij komt overeen met het “kautskyanisme”
zoals Lenin dat noemde (inderdaad de Lenin die mee “de basis”
zou gelegd hebben van “de wereldbeschouwing van de PVDA”.
In de inleiding van “De proletarische revolutie en de
renegaat Kautsky” schreef Lenin:
“In een
brochure, uitgegeven in 1915 te Genève en in hetzelfde jaar in
het Duits en het Frans vertaald, schreef ik over “het
kautskyanisme”: 'Kautsky, de grootste autoriteit van de Tweede
Internationale, is er het meest typerende en krasse voorbeeld van,
hoe het met de lippen belijden van het marxisme in werkelijkheid
heeft geleid tot de verandering daarvan in “stroewisme” of
“brentanoïsme” ' (d.w.z. Een burgerlijk-liberale leer, die
een niet-revolutionaire 'klassenstrijd' van het proletariaat
aanvaardt, hetgeen de Russische schrijver Stroewe en de Duitse
economist Brentano op bijzonder krasse wijze tot uitdrukking hebben
gebracht).'wij zien dit ook aan het voorbeeld van Plechanov. Met
behulp van klaarblijkelijke sofismen snijdt men uit het marxisme zijn
levende, revolutionaire geest; men aanvaardt alles van het marxisme,
behalve zijn revolutionaire strijdmiddelen, de propagering en
voorbereiding daarvan, de opvoeding van de massa's juist in deze
richting”
En
Lenin (die de PVDA dus als een “basislegger” van haar
“wereldbeschouwing” bestempeld) zegt verder in dezelfde
tekst over zo'n pseudo-marxisme:
“De
arbeidersklasse kan haar wereldhistorische revolutionaire missie niet
verwezenlijken, zonder meedogenloos strijd te voeren tegen dit
renegatendom, tegen deze karakterloosheid, tegen deze pluimstrijkerij
tegenover het opportunisme, tegen deze weergaloze theoretische
vervlakking van het marxisme.”
Op
haar 8e congres (2008) pleitte de PVDA voor een scholing in dit
“moderne marxisme”:
Actiever
te werken met ons
theoretisch tijdschrift Marxistische Studies.
Een plan op te stellen voor een
ruimere verspreiding en betere benutting.
We willen ook de theoretische site www.marx.be optimaal gebruiken.
(..) Aandacht
voor het marxisme.
FAQ’s over het
socialisme. Debat over kapitalisme en socialisme.
Mobilisatie voor infoavonden, scholingen,
de marxistische universiteit. Reclame voor Marxistische Studies, enz.
(...)....Een
eenvoudige brochure
te maken, die (...) onze
maatschappijvisie uitlegt. (...).
En
resoluut gericht naar de toekomst: het socialisme als antwoord.”3
Welnu
als we op de EIGEN site van de PVDA voor de VORMING en SCHOLING in
“het moderne marxisme” kijken dan vinden wij de documenten van
het 4e congres van de PVDA in 1991 die Ludo Martens samenbracht in
het boek “USSR – de fluwelen contrarevolutie”4.
Hetgeen
Peter Mertens hier zegt: “De tijden van Ludo Martens heeft de
partij achter zich gelaten. "We zijn verveld naar een nieuw
soort marxisme", zegt Mertens. "Ik kan de jeugd van de PVDA
niet in de vergeetput steken, maar ik kan er wel lessen uit trekken.
De uitspraken van Ludo Martens over het stalinisme waren een
vergissing."(...) "Je vindt ideologische fouten in elke
partij. Het stalinisme was fout.”... is in tegenspraak met
hetgeen dus heden ten dage (totdat een “vernieuwing” dit
“deleted”...) nog als VORMING en SCHOLING wordt
aangeboden....Lees maar:
“De
aanvallen tegen het stalinisme zijn gericht tegen het socialisme
Wat
hebben de talrijke auteurs die vandaag de sovjetpers beheersen, tegen
het stalinisme in te brengen? Twee hoofdthema's komen uit hun
geschriften naar voren.
De
belangrijkste misdaad van Stalin is dat hij de klassenstrijd gevoerd
heeft. "Iedereen werd aangemaand de edelen, de
priesters, de ambtenaren en andere sociaal-vijandige elementen te
haten. (...) Men moest met name en in groep volledige klassen haten.
Deze haat werd dermate gecultiveerd dat ze zelfs genetisch wortel
geschoten heeft".5
Omdat Stalin de "idee van vrede tussen de klassen"
verworpen heeft en daarentegen "de
ideologie van de vijandigheid
(heeft opgelegd), (...) werd het land voor tientallen jaren
ondergedompeld in de zinsbegoocheling van de paranoïde
waanzin."6
Deze zinnen bevatten een schitterende les in dialectiek voor iedereen
die zich op één of ander moment heeft laten inpakken
door de charme van het antistalinisme. Tegen "de grove
fouten" van Stalin, koerst men zogezegd opnieuw op de
"Leninistische principes". Maar op het einde stelt men vast
dat de "belangrijkste misdaad" van Stalin het voeren van de
klassenstrijd was! Is het nog nodig om te vermelden dat men door het
schrappen van de klassenstrijd uit de geschiedenis het marxisme én
het leninisme begraaft?
De
tweede misdaad van Stalin betreft zijn buitenlandse politiek.
Elgiz Pozdniakov, vice-minister van Buitenlandse Zaken, heeft het
hierover. "Door te kiezen voor de wereldrevolutie (...) wilden
we de wereld verdelen in proletariërs en bourgeois. (Indien) men
(dit) nog kan rechtvaardigen in een periode van revolutionaire
stormen in de wereld, is dit ontoelaatbaar in andere omstandigheden,
want het is volkomen in tegenstelling met de normen van de
betrekkingen tussen beschaafde staten."7
Zo simpel en zo dwaas is het. Men zou aan deze onwetende willen
vragen of de fascistische staten van de jaren '30 en '40 "beschaafd"
waren, of de Franse en de Engelse koloniale staten van de jaren '30
"beschaafd" waren, of het Amerikaans imperialisme ten tijde
van de koude oorlog en de oorlog in Korea "beschaafd"
optrad. Want het is toch tegen deze tegenstanders dat Stalin moest
strijden, en goed gestreden heeft. En ook van dezelfde schrijver: Er
moet "een nieuw internationalisme komen, dat ons toelaat te
spreken over de toekomst van de 'Algemeen-menselijke Internationale',
dat wil zeggen van de éne mensen-gemeenschap op Aarde, die in
de plaats zou komen van het internationalisme gebaseerd op de
belangen van klasse, partij, groep of Staat".8
Een andere glasnostfanaat begint met te schrijven: "Nadat ze de
revolutie in ons land hebben voltooid, hebben de proletariërs
verzaakt aan de waarden die vreemd gebleken zijn aan hun
klassebewustzijn en aan hun belangen". En hij voegt eraan toe:
"Er bestaan geen proletariërs meer, althans niet meer in
Oost- en West-Europa. Er zijn arbeiders, boeren, werknemers,
ondernemers, vertegenwoordigers van vrije beroepen, bedienaars van de
erediensten, studenten, militairen, gepensioneerden, kinderen".
Reagan en Thatcher zouden het niet beter kunnen zeggen. En tenslotte
komt onze schrijver tot de kern van zijn betoog: "Ze hebben
allen een gemeenschappelijk belang: in vrede leven en overleven.
Daarom is het tijd te verzaken aan de leuze: Proletariërs aller
landen, verenigt U!"9
Voor deze anticornmunist die zijn dagen slijt als
hoofdadviseur op het ministerie van Buitenlandse Zaken, is de
belangrijkste misdaad van Stalin dat hij de solidariteit van alle
proletariërs ter wereld verdedigd heeft.
Eenmaal
op deze weg, kan niets onze hervormers nog stoppen. Anderhalfjaar
geleden zijn ze opgehouden over Stalin te kletsen: Lenin en de
revolutie zijn het mikpunt van hun aanvallen geworden. Ze verklaren
dat de Oktoberrevolutie een vergissing was en dat het uiteindelijk
deze boodschap is die de "antistalinisten" willen
overbrengen.
Een
vertegenwoordiger van de CVP, de Vlaamse christen-democraten, is naar
de Sovjetunie gereisd om fondsen over te maken aan de
christen-democratische partij en om de publikatie van boeken van
Solzjenitsyn te financieren. Tijdens de jaren '90 zullen enkele
miljoenen boeken van deze schrijver gedrukt worden. In persartikelen
worden de geschriften van Solzjenitsyn becommentarieerd. "Sinds
70 jaar was de onvoorwaardelijke menselijke moraal vervangen door een
eengemaakt klasse-totalitarisme, dat zich steunt op een ideologie die
in staat is welke misdaad dan ook te rechtvaardigen."10
De trotskisten, die luidkeels de geschriften van Solzjenitsyn, de
lievelingsschrijver van Le Pen, aanprijzen, mogen dit soort
literatuur propageren in naam van de vrijheid van meningsuiting. Wij
stellen dat het gaat om puur fascistische literatuur! De Nouvelles de
Moscou mogen dan ook in deze logica doorgaan met het propageren van
volgende ideeën: "Men moet de persoonlijke
verantwoordelijkheid van Lenin in de ideologische aspecten van de
sovjetgeschiedenis van vóór de stalinistische dictatuur
onderstrepen. Nationalistisch georiënteerde denkers zoals
Solzjenitsyn spreken hier reeds lang over en geven te verstaan dat
het leninisme en het stalinisme twee verschijnselen zijn van dezelfde
orde."11
Men grijpt dus terug, in kranten die zich communistisch noemen, naar
de openlijke verheerlijking van het tsarisme, die Solzjenitsyn in
zijn bombastische stijl zo goed uitdrukt. In een lange tekst over de
huidige toestand in de Sovjetunie kan men de volgende tussenkomst
lezen van Michael Lobanov, politiek journalist, verwoed voorstander
van glasnost: "In 70 jaar tijd heeft men de spiritualiteit
vernietigd en bijgevolg de culturele pijlers waarop het economisch
systeem rustte, tot en met de nationale tradities en het
zelfbewustzijn. Waar het op aankomt is dat de Kerk niet nog eens
vertrapt mag worden."12
Het socialisme wordt hier dus aangevallen omdat het de spiritualiteit
van de tsaristische periode heeft vernietigd en het economisch
systeem, dat in deze spiritualiteit zijn rechtvaardiging vond.
Laten
we tenslotte benadrukken dat de vloedgolf van openlijk
anticommunistische ideeën zo hevig is, dat Gorbatsjov zelf niet
meer weet hoe zich te houden. Dit wordt aangetoond door een aantal
van zijn nogal povere tussenkomsten. In een redevoering van 28
september '89 zegt hij: "Soms stelt men zich nihilistisch op
tegenover de weg die ons land afgelegd heeft. De Oktoberrevolutie
wordt voorgesteld als een vergissing, een tragedie, die de normale
gang van zaken verstoord heeft en die voor het volk alleen maar
lijden gebracht heeft."13
Gorbatsjov slaagt er niet in het grootscheeps anti-communistisch
offensief van repliek te dienen, je vindt geen enkel militantisme bij
die man, alleen gelaten constateringen.14”
Nog
op haar 8e congres (2008) werd bepaald (en door een meerderheid van
de afgevaardigden van de PVDA-leden gestemd):
(De
PVDA is) een eigentijdse communistische partij (...)
De partij maakt deel uit van de internationale communistische
beweging.”15
Nu
is het wachten totdat “de
in het marxisme gevormde leden van de PVDA” hun
eigen voorzitter als anti-communist ontmaskeren.
1http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/VK14/VK14_Reyers_Politiek_PVDA,
"Eerst de mensen, niet de winst", do 10/04/2014 - 23:53
Rik Arnoudt
2 Beginselvaste partij, Hoofdstuk 2. Een beginselvaste partij ; 1. Het marxisme (...) 5. Een eigentijdse communistische partij, 6. Een internationalistische partij....
3 Beginselvaste partij, Hoofdstuk 2. Een beginselvaste partij ; 1. Het marxisme (...) 5. Een eigentijdse communistische partij, 6. Een internationalistische partij....
4http://marx.be/nl/content/de-fluwelen-contrarevolutie?doc=Fluwelen0.htm#Inhoudstafel
of
http://marx.be/nl/content/de-fluwelen-contrarevolutie?doc=Fluwelen1-4.htm,
“De USSR en de fluwelen contrarevolutie” door Ludo Martens
5
Nouvelles de Moscou, Alexandre Vassinski, nr. 45, 5 november 1989,
p. 3.
6.
Temps Nouveaux, Léonid Ionine, nr. 42,1989, p. 35.
7
Vie Internationale, juni 1989, p. 8 en 12.
8.
Ibidem.
9
Vie Internationale, juli 1989, p. 37.
10
Nouvelles de Moscou, nr. 45, 5 november 1989, p. 12.
11
Nouvelles de Moscou, nr. 46, 12 november 1990, p. 8-9, artikel
getiteld "17 oktober".
12
Gorbatsjov, 'De perestroika, de partij, het socialisme', 28
september 1989, Pravda, 30 september 1989.
13
Ibidem.
14http://marx.be/nl/content/de-fluwelen-contrarevolutie?doc=Fluwelen2-1.htm#Deaanvallentegenhetstalinismezijngerichttegenhetsocialisme,
“De aanvallen tegen het stalinisme zijn gericht tegen het
socialisme”,uit “De USSR en de fluwelen
contrarevolutie”, Ludo
Martens
15 Beginselvaste partij, Hoofdstuk 2. Een beginselvaste partij ; 1. Het marxisme (...) 5. Een eigentijdse communistische partij, 6. Een internationalistische partij....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten